Відбулося чергове засідання Священного Синоду

dsc 0869У Конгрегаційній залі Київської православної богословської академії під головуванням Блаженнійшого Митрополита Київського і всієї України Епіфанія 5 грудня 2019 року відбулося засідання Священного Синоду Української Православної Церкви (Православної Церкви України). У засіданні взяли участь усі члени Синоду, окрім Почесного Патріарха Філарета, відсутнього без поважної причини.

За пропозицією Предстоятеля було прийнято рішення про скликання у місті Києві 14 грудня 2019 р. розширеного Архієрейського Собору за участю всього єпископату Української Православної Церкви (Православної Церкви України) та про порядок денний Архієрейського Собору:

– доповідь Предстоятеля УПЦ (ПЦУ) про життя Помісної Церкви за період після Об’єднавчого Собору 15 грудня 2019 року;

– затвердження рішень Священного Синоду УПЦ (ПЦУ) за поточний рік та рішень, що з них випливають.

Також Синод заслухав доповідь Преосвященного Євстратія, архієпископа Чернігівського і Ніжинського, голови Синодальної Богословсько-літургічної комісії, щодо пропозицій комісії, засідання якої відбулося 28 листопада 2019 року.

Було схвалено пропозицію Синодальної Богословсько-літургічної комісії щодо введення у богослужбову практику Помісної Української Православної Церкви можливості під час звершення Божественної літургії за чином свт. Іоана Золотоустого та за чином свт. Василія Великого, поруч з існуючою практикою щодо читання тропаря 3 часу всередині євхаристійної молитви, наступної практики (частина у квадратних дужках може не виголошуватися – відповідно до давньої традиції, якій нині послідують чини Божественної літургії грецькою мовою):

«Виголос: Твоє від Твоїх Тобі приносимо за всіх і за все.

Хор: Тебе оспівуємо…

[Священик: Господи, Ти, що Пресвятого Твого Духа в третю годину на апостолів Твоїх послав, Того, Благий, не відніми від нас, але онови нас, що молимось Тобі.

Диякон: Серце чисте створи в мені, Боже, і духа праведного обнови в нутрі моєму.

Священик: Господи, Ти, що Пресвятого Твого Духа…

Диякон: Не відкинь мене від лиця Твого, і Духа Твого Святого не відніми від мене.

Священик: Господи, Ти, що Пресвятого Твого Духа…]

Священик: Ще приносимо Тобі цю словесну й безкровну службу, і просимо, і молимо, і благаємо: зішли Духа Твого Святого на нас і на принесені дари ці.

Диякон: Благослови, отче, святий хліб».

І далі відповідно до чину.

У Божественній літургії за чином свт. Василія Великого замість «Ще приносимо Тобі…» читається відповідна євхаристійна молитва «Тому, Владико Пресвятий…».

Також, враховуючи літургійну практику інших Помісних Церков, зокрема, Вселенського Патріархату та Церкви Греції, було вирішено неодмінно виголошувати ектенію за оголошених на парафіях, де є оголошені – ті, хто готуються до прийняття Хрещення та проходять катехизацію; натомість там, де оголошені відсутні — дозволити опускати цю ектенію, для того щоби літургійна молитва відповідала наявності тих, про кого моляться. Разом із цим наголошено на важливості відродження інституту катехизації при хрещенні дорослих та для хресних батьків.

Встановлено, що в разі, якщо ектенія за оголошених не читається, антимінс розкривати під час потрійної ектенії, як це є у чині Літургії Ранішеосвячених Дарів, а після завершального виголосу потрійної ектенії – відразу переходити до виголошення малої ектенії «Ще і ще в мирі Господу помолимось» і далі, як це є відповідно за чином свт. Іоана Золотоустого та за чином свт. Василія Великого.

Було також вирішено впорядкувати деякі аспекти практики вживання жезла за архієрейським богослужінням – враховуючи практику архієрейського служіння в інших Помісних Церквах, вважати стандартним служіння без використання сулка на жезлі. Сулок може вживатися за богослужінням, особливо на холоді. Наголошено також на тому, що в межах Православної Церкви України кадіння у вівтарі з жезлом за літургіями свт. Іоана Золотоустого, свт. Василія Великого і Ранішеосвячених Дарів є прерогативою виключно Предстоятеля Церкви.

Окрему увагу Священний Синод приділив питанню щодо положення Почесного Патріарха Філарета і забезпечення умов його життя та діяльності у зв’язку із завершенням процедури ліквідації релігійної організації «Київська Патріархія Української Православної Церкви Київського Патріархату» та прийняв з цього приводу відповідне рішення.

Обговорювалось ряд інших питань.

Прес-служба Київської Митрополії

Української Православної Церкви (ПЦУ)