Проповідь на свято Різдва Пресвятої Богородиці

rizdvo Bogor

Ігумен Йоаникій (Галятовський)

Премудрість збудувала собі дім, витесала сім стовпів його (Притч. 9, 1). Предвічна Мудрість Божа (Христос) збудувала собі Дім для мешкання – Святу Церкву, бо Церкву домом називає сам Бог, промовляючи: «І ключ дому Давидового покладу на рамена його» (Іс. 22, 22).

Ключем є Хрест Святий, котрий Христос ніс на своїх раменах на Голгофську гору. Ключем є і знання Святого Письма, яке мають церковні наставники. Так промовляв Христос: «Горе вам, законники, що ви взяли ключ розуміння: самі не ввійшли і тим, хто хотів увійти, боронили» (Лк. 11, 52). А ще Ключем є сила відпущення гріхів, яку мають церковні пастирі – такі ключі обіцяв Христос дати Апостолові Петрові, промовивши: «І дам тобі ключі Царства Небесного» (Мф. 16, 19).

Сім стовпів є у Церкві – сім Таїнств, бо сімома Таїнствами, наче стовпами, Свята Церква опирається.

Другим домом є Пречиста Діва Богородиця, бо цей Дім збудувала собі для мешкання Божа Мудрість (Христос), коли народилася Пречиста Діва. Про цей Дім у Пісні Пісень згадує Дух Святий, промовляючи: «Покрівлі домів наших – кедри, стелі наші – кипариси» (Пісн. 1, 16). Кедрові покрівлі означають непорушену цноту Пречистої Діви, бо як кедр завжди квітне, і влітку, і взимку, так і дівство Пречистої Діви і перед Різдвом Христовим квітнуло, і по Різдві квітне. Кипарисова стеля означає славу Пречистої Діви, бо кипариси – пахуче дерево, запах якого чути далеко, як і славу Пречистої Діви чують в далеких сторонах, бо Її слава і на небі, і на землі по всьому світу перебуває. Сім стовпів у цьому Домі Пречистої Діви – це сім Дарів Святого Духа. Ці стовпи я обіцяю Ласкам Вашим у цій проповіді показати. Прошу у Пречистої Діви Богородиці допомоги, а у Ласк Ваших – слухання.

Перший стовп у тім Домі в Пречистій Діві знаходиться соляний, в котрий перетворилася Лотова дружина (Бут. 19, 26). Сіль виправляє зіпсовані речі, наприклад, коли починає псуватися риба, її посолять, тоді вона від солі виправиться і не буде псуватися. І Пречиста Діва зіпсоване виправляє. Зрозумів це святий Іоан Дамаскін, котрому невинному було відрізано руку. Він узяв цю руку, приклав до того місця, де була, і молився до Пречистої Діви перед Її образом, щоб руку його вилікувала. Тоді Пречиста Діва святому Дамаскінові вилікувала руку, і стала та рука здорова, як і було спочатку, і тепер, хто не має рук, або ніг, нехай молиться до Пречистої Діви, а Вона вислухає його молитви, дасть йому руки і ноги і уі члени, яких він не мав би. Сіль означає Науку, тому й промовив Апостол Павло: «Слово ваше нехай буде завжди з благодаттю, сіллю приправлене» (Кол. 4, 6). І Пречиста Діва має цю сіль, науку, бо навчила святого Киріака остерігатися єретиків, явившись йому. Коли запрошував він Її до своєї келії, то не хотіла увійти і промовила: «Маєш у своїй келії мого неприятеля». Увійшовши до келії, святий Киріак знайшов книги єретика Несторія, який зневажав Пречисту Діву, не бажаючи називати Її Богородицею. І зрозумів, що це і є неприятель Пречистої Діви, через якого не увійшла до келії, і відразу спалив ті книги.(...)

Другий стовп у тім Домі в Пречистій Діві – хмарний, який супроводжував ізраїльтян з Єгипту до Землі Обітованої (Вих. 13, 22). Так і Пречиста Діва проводжає людей зі світу до Неба, як з Єгипту до Землі Обітованої. Пізнав це Іоан Патрикій у західній стороні, який не мав нащадків зі своєю жінкою, віддав усі багатства Пречистій Діві і на Її вшанування побудував церкву. Тоді перед явилася йому смертю Пречиста Діва, промовивши: «Ви мене вчинили спадкоємицею тимчасових багатств на землі, а я вам кращі вічні багатства у Сина Свого випросила, підете ж зі мною, уведу вас до кращого дому». І тепер, люди, які вшановують Пречисту Діву, на її пошану церкви будують, віддають свої багатства, тим Пречиста Діва перед смертю являється і бере їх до неба. (...)

Третій стовп у тім Домі в Пречистій Діві – вогняний, який проводжав уночі ізраїльтян до Землі Обітованої (Вих. 13, 22), бо як стовп вогненний світив у нічній темряві, так і Пречиста Діва сяє своїми чеснотами і добрими вчинками поміж людьми невірними і грішними, яких тьмою називає Апостол Павло, промовляючи: «Буваєте іноді тьмою, а інші світлом у Господі». Бо мовив Христос: «Уподібниться Царство Небесне десятьом дівам, які вийшли назустріч женихові. Пять з них були мудрі, а п'ять – нерозумні. Мудрі взяли зі світильниками єлей, і не погасли їх світильники, а нерозумні взяли світильники без єлею, і погасли їхні світильники» (Мф. 25, 1-12). Десять дів означають Святу Церкву, бо мовив Апостол Павло: «Заручив вас єдиному чоловікові Діву Чисту представити Христові». Мудрі діви – це побожні християни, а немудрі – грішні люди, які є у Церкві Божій. Світильники означають віру, єлей означає любов, яку добрі християним мають у вірі, і тому їхні світильники завжди світять, а погані християни у світильниках не мають єлею, бо не мають любові у вірі, і тому світильники їх гаснуть. Мудрою є і Пречиста Діва, бо вона мала у світильнику єлей, тобто при вірі любов, тому завжди сяяла чеснотами та добрими вчинками. (...)

Четвертий стовп у тім Домі в Пречистій Діві – димовий, про який написано у Книгах Суддів Ізраїльських: «З'явився вогонь, що виходив з міста, і стовп диму» (Суд. 20, 40). Димом називається наше дочасне життя, як каже Псалмопівець: «Бо щезають, наче дим, дні мої» (Пс. 101, 4). Дим є прикрим людині, яка не може його стерпіти, мусить ховатися, так і життя наше дочасне багатьом людям є прикрим, багато побожних людей прагнуть швидше померти, ніж жити на світі. Прикрим будло дочасне життя Пророкові Іллі, бо втікаючи від підступної Ієзавелі, просив у Бога смерті, промовляючи: «Візьми нині від мене душу мою, Господи» (3 Цар. 19, 4). Прикрим було дочасне життя і Пророкові Іоні, бо коли висохло над ним гарбузиння, що захищало від палючого сонця, і стало воно його більше палити, промовив: «краще мені померти, ніж жити» (Іона, 4, 8). (...) Прикрим було життя дочасне і Пречистій Діві, бо великий біль вона мала у серці, споглядаючи страшні муки і смерть Христа і промовляла до Христа: «Сину мій, сину мій, Ісусе, хто мені дасть смерті замість Тебе?». Прикрим і тепер Пречистій Діві є дочасне життя тих людей, які зі злом живуть у світі. (...) Прикрим є Пречистій Діві життя ваше, розпусники і чужоложники, прикрим є Пречистій Діві життя ваше, лихварі, чарівники, ворожбити, прикрим є Пречистій Діві життя ваше, розбійники і п'яниці, бо від вашого товариства застерігає і Апостол Павло. (...)

П'ятий стовп у тім Домі в Пречистій Діві – залізний, про який згадує Бог, промовляючи до Пророка Єремії (...). Тому Бог назвав Єремію залізним стовпом, бо багато людей проти нього воювали, але як стовпа залізного не перемогли і не порушили, а ним були переможені, так і промовив Бог до Єремії: «Земні люди повстануть на тебе і не переможуть». І з Пречистою Дівою багато людей невірних боролися, не бажаючи її шанувати, але як стовпа залізного Її не здолали, а самі Нею були переможені.(...)

Шостий стовп у тім Домі в Пречистій Діві – срібний, про котрі то стовпи написано у Пісні Пісень: «Переносний одр зробив собі цар Соломон із дерев Ливанських, стовпці його зробив зі срібла» (Пісн. 3, 9-10). Сріблом називається Боже Слово, згідно з Псалмопівцем: «Слова Господні – слова чисті, срібло, очищене від землі» (Пс. 11, 7). І Пречиста Діва у томі сріблі Слова Божого любувалася, бо коли проповідувалося Слово Боже, вона уважно слухала і зберігала у своєму серці. (...)

Сьомий останній стовп у тім Домі в Пречистій Діві – небесний, про ці стовпи промовляв Іов: «Небесні стовпи простяглися і здивувалися від його погрози» (Іов, 26, 11). Стовпами Небесними називаються Ангели, бо вони підтримують Божу Церкву, яка Небом називається, стережуть і охороняють християн вірних від усього злого, за Псалмопівцем: «Ангелам своїм заповість про тебе, щоб тебе оберегти в усіх твоїх дорогах» (Пс. 90 , 11). (...)

Мовить Христос: «Дім мій домом молитви назветься», бо в Домі Божому і в Церкві люди повинні молитися Богові, не сміятися, не розмовляти, бо таких, хто торгували і розмовляли, вигнав Христос бичем з храму Соломонового, і тепер, коли б прийшов Христос до Церкви зримо, вигнав би бичем усіх, хто торгують, розповідають одні другим, що продали, що купили, що робили і де бували. І Пречиста Діва є Домом молитви, бо Вона молилася Богові, живучи на землі, і коли на Оливній Горі молилася і кланялася, у той час оливні дерева кланялися разом з Пречистою Дівою, виявляючи Їй шану. Деревами називаються люди, як казав один чоловік до Христа: «Бачу людей, як дерева ходячі». І святий Іоан Хреститель мовив: «Уже сокира лежить біля кореня». Деревом називається чоловік, а сокирою є смерть, яка те дерево, чоловіка, підтинає. Поклонімося ж і ми Пречистій Діві, виявляючи Їй пошану, як оливні дерева, молімося Їй, бо і Вона молиться в Небі за нас Богові, щоб вибачив гріхи наші, якими ми Його образили, і щоб дав нам Царство Небесне. Амінь.

Переклад з давньоукраїнської книжної мови Василя Кметя
Усі цитати й поклики на Святе Письмо Старого і Нового Заповіту
уточнено та узгоджено за текстом Острозької Біблії 1581 р.
та перекладом Біблії українською мовою
Святійшого Патріарха Філарета (Київ,2004)

За матеріалами cerkva.info